Söndagsskolan #3, Appologi

I dagens lektion får bara iPhone/Mac-ägare vara med. Nej, såklart ska ingen kastas ut men som ni kanske redan listat ut så är det Apple-applikationerna jag ska lära er lite om idag. Och vi börjar med en kort och mycket lättläst genomgång:

”Applikation, app, tillämpningsprogram som tillgodoser användarens databehandlingsavsikter till skillnad från system- och verktygsprogram som svarar mot datorns interna behov.”

Där satt den, Nationalencyklopedin!

Översikt:

Underhållning/Spel

  • Fruit Lines – Free/7 kr – Gulligt, enkelt.
  • Society6 – Free – Hipster, arty, hur kult som helst.

Kreativt

  • Sketchinz – Free – Ritprogram. Jag är grym på det. (Här har jag ritat en tiger:)

  • Adobe Ideas – Free – Ännu ett ritprogram, men lite enklare.
  • PS Express - Free – Redigera bilder. Väldigt lätt.
  • Write – Free – Bästa skrivprogrammet! Snyggt och bra.

Nödvändigt

  • Shazam – Free/38 kr – Hitta musiken-appen! Bra och snabb.
  • easyPlanner – Free – Himlans smart app. Planera veckan på två sekunder.
  • Simplenote – Free – Ultimata note-appen. Inget trams, bara svart text på vit bakgrund.
  • Wunderlist – Free – Typ som ovan fast lite mer avancerad; se här.
  • Res i STHLM – Free – Se när bussen går, vilken buss du ska ta. Streetsmartast!
  • BBC News – Free – Alltså.
  • MobileRSS – Free – Blogfeed-appen, ett måste.
  • Grön Guide – Free – Klimatsmart-appen. Också ett måste. Jättemåste.

Socialt

  • WhatsApp – 7 kr – Sms:a gratis till andra iPhonare.
  • Viber – Free – Ring gratis till andra iPhonare.

Appar till Macen:

  • Alfred – Free – Den bästa sökfunktionen på datorn. Snygg, lätt och jätteeffektiv!

  • SketchBookExpress – Free – Ännu ett ritprogram… Hej jag gillar att rita.
  • Time Out – Free – Åh så mysig! Med jämna mellanrum kommer en liten klocka upp på skärmen och ber dig att chilla i femton sekunder. Sedan ”Back to work” men ändå. Så skönt.

  • Twitter – Free – Äntligen som Mac-app också!

Sådär. Nu kan ni lite om appar också. (Trots att jag typ uppdaterar 24/7 om mina topp tre.) Och just det! Det var inte många favorittexter jag fick, men dessa tyckte jag var extra fina:

”Så jag kör vidare tillbaka till barndomshemmet i bedagad spanskkolonialsti, till det hus där jag växte upp. Till huset jag måste ta farväl av, till den far jag måste lämna kvar. För jag hör inte hemma här. Jag har ett hem och det är inte det här.
Jag svänger in på Marula Drive och under ett utdraget ögonblick ser jag skolflickan i korgbollskläder stå och vänta vid busshållsplatsen… Hon har blivit vuxen. Jag har blivit vuxen. Det vet jag nu.”

Ur Pojken på andra sidan. Inskickat från min lillasyster.

”När morgonens sol genom rutan smyger,
glad och försiktig,
lik ett barn, som vill överraska
tidigt, tidigt en festlig dag -
då sträcker jag full av växande jubel
öppna famnen mot stundande dag -
ty dagen är du,
och ljuset är du,
solen är du,
och våren är du, och hela det vackra, vackra
väntande livet är du!”

Ur ”Morgon” av Karin Boye (<3). Inskickat från okänd. (Men jag älskar dig ändå!)

 

Hi there! In this lesson, I’ll share my favourite iPhone/Mac applications with you. Look at the screenshots I’ve taken or click on the apps’ names for more information! And I don’t think it’s a good idea to translate the texts (from this, you remember?) I got, they fit very well in Swedish. Sorry.

PS. I’m sorry that the links in the last Sunday’s School didn’t work. I’ll try again!

/Clara-Stina

Kommentera

